ផលប៉ះពាល់នៃជំងឺរាតត្បាតមកលើសេដ្ឋកិច្ចកម្ពុជានៅតែបន្តកើតមាន ប៉ុន្តែជាមួយនឹងការគ្រប់គ្រងនៃជំងឺរាតត្បាត ប្រទេសកម្ពុជាបានចាប់ផ្តើមធ្វើការងារបណ្តើរ ៗ ហើយការបន្តសេដ្ឋកិច្ចឡើងវិញគឺជាអាទិភាពកំពូលនៅពេលបច្ចុប្បន្ននេះ។
ក្នុងនាមជាប្រទេសទេសចរណ៍មួយនៅអាស៊ីអាគ្នេយ៍ ប្រទេសកម្ពុជាក៏ត្រូវបានរងគ្រោះយ៉ាងខ្លាំងផងដែរ។ ធនាគារអភិវឌ្ឍន៍អាស៊ីប៉ាន់ប្រមាណថាក្នុងករណីដ៏អាក្រក់បំផុត ចំណូលទេសចរណ៍របស់ប្រទេសកម្ពុជាអាចនឹងថយចុះ ៨៥៦.៥ លានដុល្លារដែលស្មើនឹង ៣.៥% នៃផលិតផលក្នុងស្រុកសរុបរបស់ប្រទេស។
ទេសចរណ៍គឺជាឧស្សាហកម្មសសរស្តម្ភមួយនៅក្នុងប្រទេសកម្ពុជា។ ដើម្បីកាត់បន្ថយការខាតបង់សេដ្ឋកិច្ចប្រទេសកម្ពុជាបានចាប់ផ្តើមធ្វើឱ្យទីផ្សារទេសចរណ៍មានភាពប្រសើរឡើងវិញដោយវិធីសាស្រ្តជាច្រើន។
១.ជំរុញការប្រើប្រាស់ទេសចរណ៍ក្នុងស្រុក
ឧស្សាហកម្មទេសចរណ៍របស់ប្រទេសកម្ពុជាត្រូវបានគាំទ្រដោយភ្ញៀវទេសចរបរទេសតាំងពីយូរយារណាស់មកហើយ ប៉ុន្តែបើទោះបីជាការរីករាលដាលនៃជំងឺរាតត្បាតត្រូវបានបាត់បង់ក៏ដោយ សេដ្ឋកិច្ចពិភពលោកនឹងត្រូវការរយៈពេលនៃការស្ដារឡើងវិញយ៉ាងជាក់លាក់មួយ។ភ្ញៀវទេសចរអន្តរជាតិនឹងមិនមានការកើនឡើងលឿនទេ។ អ្នកនៅក្នុងឧស្សាហកម្មប៉ាន់ប្រមាណថា ទីផ្សារទេសចរណ៍កម្ពុជាអាចងើបឡើងវិញយ៉ាងពេញលេញទៅនឹងស្ថានភាពមុនរបស់ខ្លួន វាអាចចំណាយពេលច្រើនឆ្នាំ ដូច្នេះតម្រូវការប្រើប្រាស់របស់ភ្ញៀវទេសចរក្នុងស្រុកគឺមានសារៈសំខាន់ណាស់ក្នុងកំឡុងពេលនៃការស្ដារឡើងវិញ។
ជាមួយនឹងការធ្វើឱ្យប្រសើរឡើងនៃស្ថានភាពរាតត្បាតក្នុងស្រុកនិងការត្រួតពិនិត្យប្រកបដោយប្រសិទ្ធភាពសកម្មភាពទេសចរណ៍របស់ប្រជាជនកម្ពុជាបានកើនឡើងជាលំដាប់។ ប្រធានការិយាល័យទេសចរណ៍ខេត្តកំពត លោកសយ ស៊ីណុល បានថ្លែងនៅថ្ងៃទី ៨ ឧសភាថា ក្នុងរយៈពេលមួយសប្តាហ៍ខេត្តកំពតទទួលបានអ្នកដំណើរជិត ២៦,០០០ នាក់ អ្នកទេសចរកំពុងជាសះស្បើយជាបណ្តើរ ៗ ហើយថែមទាំងឈានដល់ស្ថានភាពធម្មតា។ ទោះបីជាក្នុងករណីមានការបន្តធ្លាក់ចុះនៃភ្ញៀវទេសចរអន្តរជាតិនៅពាក់កណ្តាលខែមីនាក៏ដោយ ក៏ការធ្លាក់ចុះនៃភ្ញៀវទេសចរក្នុងស្រុកមិនមានភាពជាក់ស្តែងទេ។
តម្រូវការទេសចរណ៍ក្នុងស្រុកកំពុងស្ទុះងើបឡើងវិញលឿន ហើយទីផ្សារទេសចរណ៍ពេញនិយមនឹងភ្ញៀវទេសចរក្នុងស្រុកដូចជាខេត្តកំពត ព្រះសីហនុ កែបនិងកោះកុងក៏នឹងងើបឡើងវិញជាបណ្តើរ ៗ ។
២- ការអនុវត្តគម្រោង“ ទេសភាពប្រកបដោយនិរន្តរភាពនិងអេកូទេសចរណ៍” ដើម្បីជំរុញការធ្វើពិពិធកម្មទីផ្សារទេសចរណ៍
ប្រទេសកម្ពុជាតែងតែប្តេជ្ញាចិត្តផ្លាស់ប្តូរគំរូទេសចរណ៍ក្នុងស្រុកហួសហេតុនិងអភិវឌ្ឍទិសដៅទេសចរណ៍និងគម្រោងទេសចរណ៍ថ្មីៗជានិច្ច។ ក្រៅពីការថែរក្សាកន្លែងទេសចរណ៍សំខាន់ៗនៅខេត្តសៀមរាបនិងកន្លែងផ្សេងទៀតក្នុងពេលមានជំងឺរាតត្បាតខេត្តផ្សេងទៀតក៏កំពុងបន្តអភិវឌ្ឍគម្រោងថ្មីៗផងដែរ។
នាពេលបច្ចុប្បន្ននេះក្រសួងទេសចរណ៍កំពុងរៀបចំផែនការ“ ផែនការអភិវឌ្ឍន៍ទេសចរណ៍ទូទៅនៅខេត្តកែប” ដែលគ្រោងនឹងធ្វើឱ្យខេត្តជាប់ឆ្នេរសមុទ្រខាងត្បូងមួយនេះក្លាយជារមណីយដ្ឋានទេសចរណ៍លំដាប់កំពូលនៅកម្ពុជា លើកកម្ពស់គុណភាពផលិតផលទេសចរណ៍ដែលមានស្រាប់ បង្កើតផលិតផលទេសចរណ៍កាន់តែច្រើននិងលើកកម្ពស់ការធ្វើពិពិធកម្មទីផ្សារទេសចរណ៍។
បន្ថែមលើនេះ“ ផែនការអភិវឌ្ឍន៍រួមលើវិស័យទេសចរណ៍ភាគឦសាន” ត្រូវបានគេរំពឹងថានឹងបញ្ចប់នៅខែសីហាដោយមានបំណងកសាងភាគឦសានទៅជាគោលដៅទេសចរណ៍ធម្មជាតិដ៏ធំបំផុតរបស់ប្រទេសកម្ពុជា។ ខេត្តមណ្ឌលគីរីមានទឹកធ្លាក់ធម្មជាតិ តំបន់អភិរក្សធម្មជាតិ តំបន់វប្បធម៌ជនជាតិដើមភាគតិច សមុទ្រ ព្រៃនិងធនធានទេសចរណ៍លក្ខណៈផ្សេងៗទៀតនិងជាគោលដៅទេសចរណ៍លេចធ្លោនៅក្នុងតំបន់។ឯកឧត្តមថោង ខុន រដ្ឋមន្រ្តីក្រសួងទេសចរណ៍បានមានប្រសាសន៍ថាខេត្តមណ្ឌលគីរីនិងតំបន់ភាគឦសានតគឺជាគោលដៅទេសចរណ៍ធម្មជាតិដ៏សំខាន់នៅក្នុងប្រទេសកម្ពុជា ដែលទាក់ទាញភ្ញៀវទេសចរមួយចំនួនធំជារៀងរាល់ឆ្នាំ និងមានសក្តានុពលដ៏ធំធេងសម្រាប់ការអភិវឌ្ឍវិស័យទេសចរណ៍។ នៅក្នុងបរិបទនៃការជំរុញការអភិវឌ្ឍដ៏ទូលំទូលាយនៃឧស្សាហកម្មទេសចរណ៍តំបន់នេះត្រូវបានរំពឹងថា នឹងរួមគ្នាអភិវឌ្ឍអេកូទេសចរណ៍ជាមួយខេត្តកែប កោះកុងនិងតំបន់ផ្សេងទៀត។
ចាប់ពីឆ្នាំ ២០២០ ដល់ឆ្នាំ ២០២៥ កម្ពុជាក៏នឹងអនុវត្តគម្រោង“ ទេសភាពប្រកបដោយនិរន្តរភាពនិងអេកូទេសចរណ៍” នៅក្នុងខេត្តចំនួន ៧ ជុំវិញបឹងទន្លេសាបនិងជួរភ្នំក្រវាញផងដែរ។ ក្រោមការការពារបរិស្ថានទាញយកទេសភាពប្រកបដោយនិរន្តរភាពនិងអេកូទេសចរណ៍កាន់តែមានសក្តានុពលក្នុងការលើកកម្ពស់អេកូទេសចរណ៍និងធ្វើឱ្យវិស័យទេសចរណ៍កម្ពុជាមានភាពចម្រុះ។
៣. ប្រទេសអាស៊ានធ្វើការជាមួយគ្នាដើម្បីបន្តស្ដារទេសចរណ៍
អាស៊ានគ្របដណ្តប់ប្រទេសទេសចរណ៍សំខាន់ៗជាច្រើន ហើយជំងឺរាតត្បាតបានជះឥទ្ធិពលយ៉ាងខ្លាំងដល់អាស៊ាន ជាពិសេសទេសចរណ៍អាស៊ីអាគ្នេយ៍។ នៅចុងខែមេសារដ្ឋមន្រ្តីក្រសួងទេសចរណ៍អាស៊ាន (M-ATM) ក្នុងកិច្ចប្រជុំពិសេសអំពីជំងឺកូវីដ១៩ បានអនុម័តលើ“ សេចក្តីថ្លែងការណ៍រួមរបស់រដ្ឋមន្ត្រីអាស៊ាន ស្តីពីការពង្រឹងកិច្ចសហប្រតិបត្តិការដើម្បីធ្វើឱ្យវិស័យទេសចរណ៍មានភាពរស់រវើកឡើងវិញ” ។
ដើម្បីលើកកម្ពស់ការស្តារ និងអភិវឌ្ឍវិស័យទេសចរណ៍ក្នុងតំបន់អាស៊ានរដ្ឋមន្ត្រីទេសចរណ៍នៃប្រទេសសមាជិកអាស៊ានទាំង ១០ បានគាំទ្រការបង្កើតនិងអនុវត្តផែនការស្តារវិបត្តិសេដ្ឋកិច្ច បន្ទាប់ពីការរាតត្បាតរាតត្បាតនិងបានខិតខំអនុវត្តការផ្សព្វផ្សាយ និងទីផ្សារទេសចរណ៍រួមគ្នា និងមានគោលបំណងជំរុញការអភិវឌ្ឍអាស៊ានជាគោលដៅទេសចរណ៍។
៤.លើកកម្ពស់គុណភាពសេវាកម្មទេសចរណ៍និងរៀបចំទទួលភ្ញៀវទេសចរអន្តរជាតិ បន្ទាប់ពីការរីករាលដាលបានបញ្ចប់
ទោះបីជាស្ថានភាពជំងឺរាតត្បាតសកលមិនទាន់ត្រូវបានគ្រប់គ្រងពេញលេញក៏ដោយ ក៏ប្រទេសកម្ពុជាទទួលបានលទ្ធផលល្អក្នុងការប្រយុទ្ធប្រឆាំងនឹងជំងឺរាតត្បាតនេះ។ ក្រៅពីនេះចិន ជប៉ុន កូរ៉េខាងត្បូង និងបណ្តាប្រទេសវិនិយោគធំៗផ្សេងទៀត និងបណ្តាប្រទេសប្រភពទេសចរណ៍បានចាប់ផ្តើមដំណើរការជាបណ្តើរ ៗ ហើយ។ ក្នុងរយៈពេល ៤ ទៅ ៥ ខែទៀត ភ្ញៀវទេសចរបរទេសមកទស្សនាកម្ពុជានឹងកើនឡើង ២ ទៅ ៣ ដង។ ដូច្នេះកម្ពុជាបានត្រៀមសម្រាប់ទទួលភ្ញៀវទេសចរអន្តរជាតិ។
បើនិយាយពីអាកាសចរណ៍ជើងហោះហើរអន្តរជាតិរបស់ប្រទេសកម្ពុជាបានចាប់ផ្តើមដំណើរការឡើងវិញហើយចាប់តាំងពីខែឧសភារួមមានអាកាសយានដ្ឋានកម្ពុជា អង្គរអ៊ែរ, China Airlines and Evergreen Airlines។ក្រុមហ៊ុនអាកាសចរណ៍អន្តរជាតិធំ ៗ ផ្សេងទៀតដូចជាQatar Airways, Cathay Pacific Airways, Thai Airways និង Emirates ក៏គ្រោងនឹងបើកជើងហោះហើរមកកម្ពុជាវិញនៅខែមិថុនានិងកក្កដា។ បន្ទាប់ពីការហោះហើរចាប់ផ្តើមហើយចំនួនប្រជាជនដែលចូលមកប្រទេសកម្ពុជានឹងមានការកើនឡើងគួរឱ្យកត់សម្គាល់ ហើយភ្ញៀវទេសចរនឹងមកទស្សនាប្រទេសកម្ពុជាបន្តិចម្តង ៗ ។
ក្រសួងទេសចរណ៍នៃប្រទេសកម្ពុជាក៏គ្រោងនឹងដាក់ចេញនូវគោលការណ៍ណែនាំសេវាកម្មថ្មីសម្រាប់សហគ្រាស ដែលទាក់ទងនឹងវិស័យទេសចរណ៍ (ដូចជាសណ្ឋាគារ ភោជនីយដ្ឋាន និងរមណីយដ្ឋាន) លើកកម្ពស់គុណភាពសេវាកម្មសុខាភិបាលនៅក្នុងឧស្សាហកម្មទេសចរណ៍របស់ប្រទេស និងកែតម្រូវទីផ្សារសេវាកម្មដើម្បីទាក់ទាញភ្ញៀវទេសចរឱ្យកាន់តែច្រើន។
0